Bangkok Hotell 2012 S Hotel, S31, Sukhumvit 31

S31 Sukhumvit Hotel

Uppdraget som hotelltestare har nu tagit mig till det coola designhotellet S31 Sukhumvit Hotel. Det här bokade jag utan vare sig rabattkuponger eller kampanjer, men efter jag fått ögonen på det så kunde jag inte släppa det. Jag bokade det billigaste rummet men blev uppgraderad till en Duplex Suite som det kallades, ett rum i två våningar med sovloft, och glasväggar i badrummet. Det där med glasväggar och full insyn i duschen är något som verkar bli allt vanligare nu för tiden på nya hotell.
 
 
 
Utvändigt påminner hotellet lite om amerikanskt retro, sent 50-tal, som flirtar med rymdprogrammet från den tiden. Precis som jänkbilarna på den tiden med stora fenor och stora visioner. Men där slutar också alla jämförelser. Invändigt finns inget retro what so ever.
 
 
Lobbyn ligger några våningar upp och är modern med mycket polerad marmor. Proffsig och serviceminded personal möter upp när man kommer upp med hissarna. Något som jag uppskattar på finare hotell är att man slipper dra med sig bagaget själv vid incheckningsproceduren. Man bara dumpar det vid porten på en sådan där mässingspolerad bagagekärra, och sedan efter ett tag så kommer en bellboy upp på rummet med ryggsäcken. Ja, jag envisas fortfarande med att resa med ryggsäck och man känner sig alltid som en trashpacker när man kommer dragandes med den där. Fast egentligen skiter jag i det.
 
 
Men det fina med att man slipper se sitt bagage från att man kommer till hotellentrén tills man är på rummet är att man kan få känna sig som en flashpacker för en stund. Hur larvigt som helst så klart.
 
Apropå glasväggarna så går temat igen i poolen där ena sidan är en långd böjd glasskiva så man kan stå bredvid och kolla som på ett akvarium ungefär. Eftersom jag var i glasbranschen några år så undrar jag alltid om kostnader, transport och montering när jag ser såna skapelser som den här poolen. Ett endaste litet i islag med en glasflisa som far ur under hanteringen eller ett litet stick på någon centimeter och hela glaset får kasseras och beställas nytt.
 
 
Fler bilder på cool pool
 
 
 
Rum.
 
Mycket hemtrevliga rum. Duplex suiten har TV både nere och uppe framför sängen. Dockningsstation med högtalare för ipod. Toalett fanns också på båda våningarna. Badrummet som ligger på övervånigen har både dusch och badkar.
 
 
Det onödiga pentryt med tomma skåp, lådor och kylskåp. Välfylld minibar finns dock.
 
Grejen med minibarer på fina hotell är att priserna är orimligt höga. 200 baht för en burk öl känns onödigt när man bara kan ta hissen ner till någon 7/11 och handla samma burk för 20 baht. Det gamla beprövade tricket är att fylla på med billig öl om man nu inte kunnat hålla sig och snyltat på minibaren. Snålt kanske. Eller en ren principsak.
 
 
 
Sängen var den största jag sett, den är 8 fot, alltså ca 2,4 meter bred! Plats för hela Taikon.
 
Från loftet ned mot divanen vid det fem meter höga panoramafönstret.
 
Den numera obligatoriska glasväggen.
 
Frukost.
 
Frukosten på S31 är egentligen bra, det finns allting även om det inte är någon jättebuffé som på Lebua eller Millenium Hilton. Matsalen är lite liten och man kan inte gå ut och sätta sig. AC:n pumpar för fullt och det är som vanligt lite för kallt för att det ska vara trivsamt. Naturligtvis ett lyxproblem och ska inte vara avgörande om man väljer S31 eller inte. Frukosten lämnar ingen direkt wow-känsla efter sig, men den är prisvärd och jag rekommenderar att boka rummet inklusive frukost.
 
 
Spicy prinskorv salad?
 
 
Sammanfattning Betyg:
Rum. 5. Spännande planlösning i två etage. Fritt wifi.  Andra rumstyper.
Sängar. 4. Möjligtvis hade man kunnat önska lite mjukare.
Frukost. 4. Inte mycket att anmärka på.
Läge. 4. Starkt betyg. Ligger på soi 31 (som namnet antyder) mellan BTS Asoke och Prompong.
Utsikt. 3. Den vanliga stadsutsikten utan krusiduller.
 
Två systerhotell ligger på Sukhumvit soi 15 och soi 33. Gemensam hemsida.
 
Kom på att jag skrev några rader redan i oktober om när jag blev väckt i vargtimmen av det plingade på dörren.
Det inlägget kan läsas här Sweet dreams are made... 
 
Hittade förresten ett bortglömt filmklipp på datorn som jag fick lov att tanka upp.
 
 
 
Här nedan ett proffsigare som S31 själva tankat upp.
 
 
 
  
Visa större karta