Reclaim the island

Hade ett par stories jag tänkte berätta men jag är inte i det skrivmoodet just nu så det blir en liten mellanmjölksrapport om sakernas tillstånd istället.
 
 
 
 
Efter mina två första veckor nere på Kantiang Bay var det dags att röra på sig kände jag. Det är fint där nere och jag trivdes bra men det ligger lite för långt bort. Efter att ha kollat runt på lite boende på Klong Nin och insett att resorterna tar omotiverat höga priser nu när peak season drar igång så sökte jag mig lite mer norrut ändå. Lanta Thip House som blev mitt nya boende för den närmsta tiden ligger upp mot Klong Khong hyr ut månadsvis för 12 000 baht. Ja, jag bestämde mig för att stanna på Lanta ett tag till alltså. Fina rum med AC, balkong, varmvatten, WiFi, TV, kylskåp osv.
 
 
 
 
Senaste veckan har jag ägnat mig åt lite vanliga turistgrejer istället. Det har varit lite ovant att tänka bort jobbrutinerna från förra säsongen men nu börjar jag komma in i lunket igen. Jag har spenderat en hel del tid med markismontören och kaffeflickan som har inkvarterat sig på Nature Beach ett par veckor. Vi har varit till vattenfallet och cruisat runt på moppen och besökt trevliga restauranger. Jag har varit till Nancys restaurang så gott som varje dag och har även beställt tröjor med tryck till dem. Har man varit länge i Thailand så glömmer man bort att bada, hur konstigt det än kan låta, men det har jag också gjort. Badat alltså. Inte glömt. Nya ord på thai har jag också snappat upp och det ger mig alltid en kick när jag inser att jag kan formulera nya meningar, men det är så frustrerande när man ändå kör fast hela tiden eftersom längre konversationer är alltför komplicerade.
 
 
 
 
 
Igår var det Loy Krathong-festival i Old Town med allt vad det innebär med marknad och sedvanlig beauty contest. Vi tog mopparna dit och kollade in läget. Eftersom det är en buddhistisk högtid så flödade det med Chang och buckets med Sang Som. Vi provianterade och satte oss framför scenen. Alla resorter som vill kan skicka dit sin snyggaste anställda, men hon måste vara ogift och buddhist. Det var lite oklart om hur själva röstningsförfarandet gick till och vi fick ingen kläm på vem som egentligen vann. Men upplägget var ungefär som med Luciakandidaterna hemma i masriket. Same same "jag vill jobba med media och ha fred på jorden" but different. Ja ni fattar.
 
 
Miss Lanta
 
 
Middagen intog vi på lämpligt nog på Beautiful Restaurant som jag anser är bästa restaurangen (med Cee Side) i Old Town. Tyvärr får man alltid vänta för länge på maten där, men man blir aldrig besviken. Efteråt gick vi ut på piren och sjösatte våra kratonger som vi köpt av mussepersonalen på Nature. De hade haft lite pysselstuga på dagen och tjänade nu några baht på att sälja egentillverkade kratonger. Och visst är det gulligt att religionen inte spelar någon roll så länge man kan tjäna en slant. Alla är vi slavar under den största guden Mammon. Money number one. Det där lät kanske lite sarkastiskt eller cyniskt, men jag tycker faktiskt att det är ganske befriande att de inte gör någon större grej av att de har olika tro. Hemma är det så jäkla infekterat.
 
 
 
Kratonger på vattnet och lanternor i luften
 
 
Man önskar sig saker och skickar iväg det dåliga i livet med kratongerna. Jag gjorde mitt bästa för att bli av med mina så kallade spöken. Hittills hade det faktiskt gått ganska bra. Det var nog rätt beslut att komma tillbaka till Lanta även om det sved i början. Senaste veckan har gått bättre och jag har inte haft något större intresse i att söka upp henne på kullen utan har låtit det vara bara. Jag har i och för sig undvikit "våra" restauranger, Diamond Cliff och Noon Sunset. Undantaget är dock Cook Kai, där jag förresten fick ett jäkla fint mottagande när jag kom tillbaka. Jag har sett hennes bil ett par gånger och jag förstår att det bara är en tidsfråga innan vi ses någonstans. Ön är liten. Det får bli när det blir. Men idag när jag var och handlade frukt igen hos min gamla favorit (som inte kan engelska men känner hennes familj) nedanför kullen så fick jag en massa ingående frågor om hur länge jag skulle stanna och var jag bodde osv. Hon luskade förstod jag men jag hade helt plötsligt glömt massa ord på thai och förstod nog inte riktigt frågorna. Äum. Lite nöjd åkte jag därifrån med en liten personlig seger inom mig.
 
 
 
Another day in paradise..?
 
 
Förresten. Igår så skedde det en dödsolycka i trafiken igen. Det var ju inte länge sedan som lärarinnan på Svenska Skolan blev ihjälkörd här på Lanta och igår så var det alltså dags igen. Ett ungt engelskt par på moppe blev påkörda av en bil uppe på Long Beach, precis utanför svenskägda Papillon. Det small rejält och tjejen dog tydligen omedelbart. Läs i Carolines blogg om det inträffade.
#1 - - Emma:

Åhhhhh, Cook Kai !!! Saknar!!! Fan de måste bli lanta nästa vinter.
Bodde föresten på nature beach några v för typ 8-9 år sen,, fortfarande har jag inte glömt deras limejuice. Satan så gött!

#2 - - Frank:

Oj, det har hänt mycket på Nature den tiden. Förresten, låg Cook Kai på Klong Nin redan då? Jag har för mig att det låg på Long Beach förr i tiden.