V8 Diner

Midsommar, Siljan och raggarbilar hör ju liksom ihop. Efter nattens iskalla tur i kompisens Impala Cab -67:a så kom jag att tänka på något jag såg i Bangkok, nämligen denna den mest eftertraktade modellen av dem alla. En svart Impala Cab -59, den med de största fenorna och det läckraste utseendet. Dessvärre fick jag ingen bra bild med min sketna mobilkamera. Att någon ens har en sådan bil i Thailand gjorde mig riktigt förvånad. Att ge sig ut i Bangkoktrafiken med denna klenod måste vara som att spela rysk roulette. Nu stod den i alla fall parkerad på Suk Soi 11 och drog många nyfikna blickar till sig. En vakt var åtminstone avsatt för att hålla alltför närgångna på avstånd.
 
Care for a ride baby?
 
Om man nu gillar vinkelåttor och har tröttnat på thaikäket och suktar efter burgare så kan man bege sig till V8 Diner och prova deras meny. Det gjorde jag en dag strax innan skymningen. Ligger mellan Suk Soi 12 och 14 i något som kallas för New York Gardens. Ett soft ställe att sitta och chilla på och verkar vara ett förfestställe till nattklubben Club Insomnia som ligger i anslutning till restaurangen som har öppet dygnet runt.
 
Snygga färger, sköna fåtöljer och wifi.
 
Flesta platserna utomhus.
 
 
Inne ser det precis ut som en amerikansk diner med all den rekvisita som stället kräver.
 
VÅtta Diner, What a diner...
 
Hur var burgarna då? Jo helt ok. 4 av 5 möjliga. Priserna för menyerna ligger från 160 upp till 270 Baht för "Aussie Burger with the lot". Service och VAT (10+7 %) tillkommer som vanligt på alla ställen av den här typen.
En importerad öl startar på 70 Baht. Inhemska märken fanns inte.
 
Gångavstånd från BTS Nana eller Asoke.
 
Hemsidan är här. V8 Diner
 
 
 
#1 - - MO:

Coolt! Finns det amerikanska militärbaser i Thailand eller närliggande länder? Amerikanska missionärer? Kan vara en orsak till att en sån bil finns där. Läst om en som importerade en impala 59a från mörkaste Kongo. Missionärer för någon amerikansk kyrka som tog dit den på 60-talet.
Var det 348 eller 283a i den? Du vet väl hur man ser det utan att öppna huven?:-)

#2 - - MO:

Fan. Kunde inte släppa det där med en Impala 59a cab i Bangkok. Intresset för amerikanska klassiker finns ju över hela världen, mer eller mindre. I Bangkok finns det väl såklart människor med gott om pengar och med detta intresse. För en sådan cab är inte billig någonstans i världen, 500.000 SEK och uppåt, om det inte är ett vrak och är äkta? Det exporteras rätt mycket exklusiva "raggarbilar" till Tokyo från USA tex. Ett sätt att vara unik antar jag, istället för att hämta ut en ny Ferrari, som "alla" andra har. En snabb googling så finner man bla. i ett forum:

"Posted 2011-08-05 15:29:41

Car Kolor Sattahip Chonburi 30 minutes from Pattaya always restoring 15 or so classic british and American cars 0841643827 "

även detta:

http://www.youtube.com/watch?v=wrnSx4Gvwh4








#3 - - Anonym:


http://www.youtube.com/watch?v=Lipkh7FV4II&feature=related

Verkar ju finnas någon form av "raggarkultur" i Thailand? Vad är historiken?

Helvete, jag som absolut inte vill åka dit, måste jag göra ett studiebesök...

#4 - - Frallan:

Japp, du får följa med nästa vända till The Big Mango. Amerikanska baser har funnits i Thailand sedan Vietnamkriget. Men det var första gången jag sett amerikanska entusiastbilar i Bangkok. Sedan undrar jag så klart hur mycket som är äkta av det som sitter i bilarna, vi är ju ändå i kopiornas högborg.
Förresten, hur ser man vilken motor som sitter i, utan att lyfta på huven? Gissar på någon kromad detalj framme i grillen eller något..