Rapport från Klong Nin

Ringde upp Eat på Lanta och fick det senaste till livs. En disaster. Vid förra fullmånen slog tidvattenvågen in med full kraft mot Klong Nin Beach. Inte sedan tsunamin -04 har de sett något liknande. Restaurangen på Nature blev förstörd och Láms bungalow och takterass kollapsade och krossade nya baren nedanför. "And Paragon don't exist anymore"  som hon uttryckte det. Amantras pool förstörd, likaså Miamis nybyggda pool som de betalade två millar för. Sri Lanta klarade sig bättre. Clean Beach och några till hade också fått stora skador. De andra stränderna på Lanta hade klarat sig mycket bättre. Klong Nin hade drabbats värst. Nu hade mina kära vänner på Nature skador på sin resort för ett uppskattat värde på över en miljon Baht att ta rätt på.
 
"Har'u försäkring?"
"Arai?"
 
Sedan kom en till våg, men inte lika stor, under fullmånen den 3:e juli. Regnet har forsatt ramla ned från himlen alltjämt sedan dess.
 
 
Jag passade så klart på att fråga om statusen angående Nature House. Men där har tiden stått still allt sedan Nancy hängde på haspen i början på maj. Inga eventuella reparationer påbörjade. Inget klart än om vem som ska driva det nästa säsong. Om de ska göra det själva eller hyra ut det igen. Nature House finns i mitt sinne och det går inte en dag utan att jag tänker på min säsong där. Det var utan tvekan den bästa tiden i mitt liv.
 
"The sun always shines on a star..."
 
Trots mörka moln skiner solen alltid på Nature House. Jag får mail och telefonsamtal från gäster som bott där och undrar hur det blir nästa säsong. "Vi bokar tre veckor direkt, ge oss klartecken bara". Det känns så jäkla surt att svara att jag inte vet någonting om kommande säsong. Och allt som tiden springer iväg så gör folk upp nya resplaner.
 
Vad gäller granntomten som Miami Resort köpte och hade byggplaner på så har inget hänt ännu. Det var visst något om pengar som inte hade betalats och banken hade lite synpunkter på hela affären. Jag fick en lite luddig förklaring på thanglish och förstod inte riktigt hela innebörden, men något bygge under högsäsongen var det inte tal om i nuläget.
 
Mer om turerna kring nästa säsong finns beskrivet i det här inlägget Nature House: Season II
 
 
För övrigt så såg jag en nyhet häromdagen angående brobygget mellan Lanta Noi och Lanta Yai. En pråm som skulle köra över sundet med lite småsaker, typ en lastbil mm, sjönk ner i plurret. Hela artikeln här: Ferry Sinks
 
Har'u flytväst och varningstriangel?