Bangkok Chinatown

En av mina favoritstadsdelar i Bangkok är Chinatown. Huvudgatan heter Thanon Yaowarat, även kallad "The Golden Mile" pga alla guldbutiker som finns här. Men det är inte guldet utan maten som lockar här.
Jag tänker särskilt på två restauranger som serverar underbart god seafood. Eller restaurang är kanske inte rätt benämning, snarare "mitt-på-gatan-servering" på rangliga bord och färgglada plastpallar. Tuktukar passerar bara på någon meters avstånd.


 
Lek & Rut. Låter som ett slags spel, men är en slags restaurang.
 


Stora räkor och stora Chang. Klassiker på Lek & Rut Seafood.


Den ena heter Lek & Rut Seafood och den andra heter T & K Seafood. De ligger precis bredvid varandra och har liknande menyer. Det sjävklara valet är deras grillade räkor som serveras med en brutalt god seafood sauce. Även deras ångkokta musslor med sweet basil är fantastiskt delikat och stimulerar smaklökarna till oanade höjder. Naturligtvis sköljes allt ner med Chang som brukligt kyls ner med isbitar på sedvanligt asiatiskt manér.
 


Servitör i aktion. Vissa av rätterna som inte grillas i gränden tillagas i köket som ligger
på andra! sidan vägen, vilket gör att personalen ständigt får korsa den trafikerade
Yaowarat med tallrikar i nävarna!



Chang, räkor, musslor på T & K Seafood. En klassiker!



Räkorna tillreds på enkla träkolsgrillar.


En anekdot jag minns är när jag vid ett tillfälle skulle stabilisera ett av de rangliga borden där på Lek & Rut. I vanliga fall så tar man ju en servett och viker ihop och stoppar under bordsbenet bara. Men alla som sett en thailändsk servett vet ju att det är lika med ingenting. Det faller på sin egen orimlighet. Jag brukar ju inbilla mig att jag har koll på vett och etikett i Thailand, på "do's and don'ts" så att säga. Men inte den här gången då jag helt enkelt tog Bangkok-guiden och la där på marken under benet. Jättebra tänkte jag, ända tills en servitris såg det felaktiga i att lägga den kungliga och änglalika huvudstaden nere vid de smutsiga fötterna. Snabbt som attan så böjde hon sig ner, tog bort boken och istället placerade ett ostronskal där istället. Efter jag bett om ursäkt för min klumpighet så var ordningen återställd.


 
Rätt tänkt, men fel det blev!                             Gör om, gör rätt!
 

( EDIT: Efter en upplysning av Malee så gäller detta med böcker, oavsett vad de handlar om så ska de inte placeras lågt, eftersom alla böcker anses som "fina" i Thailand! Man lär sig hela tiden.
 

Det där med placeringen på saker är ju viktigt. Kom att tänka på en kompis från England som tatuerade in en Buddah på vaden! På tok för långt ner på kroppen. Snacka om generaltabbe. Dessvärre svårare att flytta på den. )


Andra "delikatesser" som erbjuds i Chinatown är ju hajfenssoppa som kineserna verkar vara helt tokiga i. Jag har aldrig provat själv och jag undrar om det är riktigt ok då miljontals hajar slaktas varje år, just bara för fenornas skull, sedan dumpas hajarna tillbaka i havet.



Fena på soppa?


Dessa durianer är en läckerhet som också är populärt i Asien. De har en förfärlig lukt och är förbjudna att ta med som handbagage på flyget, men de smakar tydligen himmelskt gott. Aldrig provat det heller.



Durianer! här vare Duriander!


Till Chinatown går ju ingen Skytrain (BTS), men närmaste tunnelbana (MRT) går till Hua lamphong som man kan promenera ifrån. Annars är man hänvisad till Taxi eller buss nr 53 t.ex. Man kan även ta Chao Phraya Express Boat till piren Ratchawong och ta en liten promenad upp till Yaowarat.
Lek & Rut och T & K ligger på varsin sida av Soi Texas.



The Butcher...