* Recept, Thailand beer chang, chang, chang wattana, falukorv, fisksås, köttsallad, nam pla, recept, spicy beef salad, spicy salad

Recept Spicy Salad

En av mina favoriträtter är Spicy Beef Salad, "Yam Nuya" på thai, eller som min helyllesvenska svåger brukar säga, "kryddig köttsallad"! Den är lätt att göra och den är är alltid uppskattad när man bjuder på den.


Hemlagat. Spicy beef salad med helstekt oxfilé!

I Thailand så kan man så klart få den med kyckling (gai), fläsk (moo) eller skaldjur (taley) också, den senare har seglat upp som en riktig favorit, bara man vet vart man ska hitta den bästa. Just nu på Cee Side i Old Town, Ko Lanta. Se där fick ni ett riktigt stalltips! Förresten, skaldjur är kanske fel benämning, engelska "seafood" är ett bättre uttryck, då "spicy seafood salad" brukar betyda räkor (goong) och bläckfisk (pla muk), och mig veterligen så har bläckfisken inget skal, och skall heller inte falla under benämningen "skaldjur".


Spicy seafood salad. Cee Side, Old Town.

Grejen med kött (mat) är ju att ju bättre (dyrare) produkt, desto bättre (godare) resultat. Därför kan det vara svårt att hitta en restaurang med en riktigt god (importerat kött) spicy beef salad. Den bästa jag fått i Thailand är på restaurangen Cook Kai, som lyckligtvis och som av en händelse ligger bredvid Lanta Nature House! Dock ej en gång under lågsäsong då de måste ha använt sig av en trött gammal thaiko som de bankat sönder och samman till oigenkännlighet. Tyvärr något jag upplevt på fler restauranger.


Med Leif GW på Cook Kai.

Här hemma i Sverige har jag provat att göra ett par svenska varianter. En med falukorv, och en med inlagd sill! Bilder kan studeras på de läckra anrättningarna! Den med falukorven blev en riktig höjdare, men sillen kändes fel, antagligen för att den redan var inlagd och smakerna krockade med varann.


Spicy falukorv salad - Här jobbar vi crossover - 50% thai + 50% farang = 100% sant!

Eftersom jag känner mig så oerhört generös tänkte jag dela med mig av det egentligen ganska simpla receptet!
Här med helstekt oxfilé!

Ingredienserna:

Oxfilé
Tomater
Gurka
Rödlök
Salladslök
Koriander
Salladsblad

Fisksås (Nam Pla)
Chili
Vitlök
Lime
Palmsocker (kan ersättas med strösocker)


Varför glömmer jag alltid salladslöken? Annars komplett lathund för ingredienserna.

Börja med att göra skyn så att den kan stå och dra. Kom ihåg nu något verkligt viktigt. Det finns bara en sorts fisksås (Nam Pla) som duger. Det är den som syns på bilden. Den köps på thaibutiker och kan aldrig ersättas med liknande kemikaliesmakande fakeprodukter som hittas på våra svenska matbutiker.


Nam pla, real deal!

Blanda hälften fisksås och hälften färskpressad limejuice. Balansera med socker. I det här fallet är det ok att ersätta palmsockret med vanligt strösocker. Hacka i chili och vitlök. Klart!

 

Bryn på oxfilén i en gjutjärnspanna och släng in hela tivolit i ugnen tills den är klar. Det vill säga fortfarande rödrosa och saftig. Jag kan tyvärr inte uppge hur länge eller vilket gradantal eftersom jag brukar laga mat på känsla, så det kan var lämpligt med en köttermometer. Tänk på att oxfilén ligger och drar sig och gör sig klar efter man tagit ut den, så det kan vara smart att avsluta tillagningen en stund tidigare.

  

Den här proceduren med oxfilén kan egentligen göras när som helst innan eftersom salladen ändå äts ljummen. När köttet vilat klart så skär man upp allt i mindre lämpliga bitar.

Hacka upp grönsakerna lite grovt. Använd de små delikata Romantica-tomaterna, ja de är dyrare, men också godare som sagt var, och dessutom snyggare i anrättningen! 

  
Romantik på G(I)?

Jag vet att många är känsliga för koriander. Antingen hatar man den eller så älskar man den. Oavsett så blir det ingen fulländad Spicy beef salad utan färsk koriander. Antingen kan man hacka ner den grovt och blanda runt, eller strö över som en extra garnering. De stora salladsbladen, romansallad i det här fallet lägger man i botten för att garnera tallriken eller uppläggningsfatet. Precis innan serveringen så blandar man samman alla ingredienserna i en bunke. Här ska det inte ligga för länge då grönsakerna snabbt tappar sin krispighet. Så blanda runt rubbet och lägg upp direkt. Gott tilltugg om det blir för starkt är grovskuren vitkål, eller kvistar med thaibasilika som man kan tugga på. Vissa gillar att äta ris till men jag föredrar hellre vitlöksbröd.


Spicy beef salad deluxe med oxfilé. Aroy mak mak!


Spicy Sill Salad, möjligtvis en höjdare om man tillsätter OP Andersson.


Glöm inte garneringen!