Thonburi

Lämnar Japan en kortis och hoppar till Bangkok en sväng. Även kallad "The Big Mango".

Thonburi kallas den sidan av Bangkok som ligger väster om Chao Phraya River och inte så många turister tar sig över floden. Det finns inte så många sevärdheter där heller, förutom Wat Arun då som ska föreställa pärlan av Bangkoks alla tempel.

Själv hamnade jag där tack vare vistelsen på Hilton som har ett guldläge precis vid floden. Kontrasterna är enorma i Bangkok, budget och lyx bor granne med varann. Att befinna sig innanför eller utanför väggarna på Hilton är två olika världar.

Kolla in första bilden här som visar ett gatukök som säljer mat för endast 15 Baht, alltså ca 4 svenska spänn. Byggnaden som tornar upp sig i bakgrunden är Hilton och där inne kostar en billig rätt 650 Baht, alltså ca 160 spänn. Bilden visar en sida ur en meny som låg på rummet. En frukost gick lös på 600 Baht om man inte beställt det i själva hotellbokningen. En burk Singha i minibaren blev din för 200 Baht. Nere på gatan kostar samma burk 20 Baht! Behöver jag tillägga att jag handlade på gatan och tog med upp på rummet. Naturligtvis Chang och inget annat märke!

Tredje bilden visar en slags fiskfärs med currysmak. De kostade nästan ingenting och jag fick ett smakprov gratis av den trevliga damen. Syns i filmen också.
 
Eftersom jag är så matintresserad så kan jag aldrig sluta att fota och filma mat runtom i världen.

Fjärde bilden visar interiör från flashiga Maya Restaurant inne på Hilton. En killer view över floden och antagligen lika dödliga priser. Kontraster var ordet!

Billig mat i Bangkok Hilton Room Service Menu Curry fish cake Maya Restaurant, Hilton.


Här en liten video från området.