Khao San Road - Nu och då

De flesta Bangkok-resenärer hamnar förr eller senare på Khao San Road. Snarare förr än senare skulle jag vilja påstå. Ett mytomspunnet backpackerghetto där man hittar Bangkoks billigaste övernattning, även om gatan tenderar att putsa till sig. Gamla ställen rivs och nya chica hotell byggs upp. Senast jag bodde där var i vintras när jag skulle träffa hästdressyrskan från Tumba. Ett enkelrum på detta nybyggda ställe gick lös på 800 Baht, men då var det egen wc, dusch, gratis wifi...och förbannat lyhört. Har glömt vad stället hette. Olikt mig då jag alltid skriver ner sådan (o)nödig fakta.



Annat var det förr, som -94, då bodde man gladeligen i en masonitlåda utan fönster och utan...ja någonting egentligen. Om jag inte minns fel så kostade det här rummet på bilden nedan endast 60 Baht!
Tydligen ett bra ställe med den tidens värderingar eftersom vi återvände och bodde där en gång till ett par år senare. Notera den klassiska Salomon-ryggan på sängen! Notera även att rummet inte heller är bredare än det man ser på bilden. Inte ens en fläkt stod att finna i det spartanskt inredda rummet.

Masonit för 60 Baht

Måste ju slänga in en bild på hur Khao San Road såg ut anno 1994! Idag är det betydligt fler neonskyltar. Hade kanske passat bättre med en kvällsbild...

KSR anno 1994


Kastar in en nygjord video här också. Scener från KSR och som vanligt med betoning på gatumaten!




Och så en lite äldre från -06. Yeki yeki!




Nu för tiden föredrar jag att lägga lite mer pengar på lite bättre hotell. Det blir ju inte så speciellt dyrt om man bara ska stanna ett par fyra nätter. Hellre står jag och kollar på ett panoramafönster än en masonitskiva...!

Bilden från Millenium Hilton. Inte dyrare än en hotellnatt på Scandic i Sverige.

A room with a view!